Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielov v súčasnom roku – z kontrolnej praxe
Seminár sa venuje aktuálnej téme inventarizácií majetku, záväzkov a ich rozdielov v II. polroku 2024 k času zostavenia účtovnej závierky. Rovnako sa lektor zaoberá potrebou menovania členov komisií, zostavením prehlásení k jej výkonu. Lektor k téme inventarizácie toho času chystá publikáciu. Súčasťou prezentácie v rámci trojhodinového seminára je prehľad povinností v zmysle novelizovaného zákona č.431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a Postupov účtovania od 1. januára 2023 v znení Dodatku č. 1 od januára 2024. V rámci témy inventarizácie sa bližšie pozrieme aj na:
- správnosť vzorov, resp. Vašich vzorov (súpisov a zápisov, či príkazov) v súčasnom období,
- úplnosť dokumentácie v rámci jej výkonu podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.
- časté otázky a problémy v praxi v rámci výkonu inventarizácie a jednotlivých úkonov pri inventúrach majetku, záväzkov a ich rozdielov a tiež
- kontrolné zistenia v praxe lektora za posledné dva roky v subjektoch verejnej správy a
- zložky v rámci inventarizácií, ktoré povinne sa overujú základnou finančnou kontrolou.
Tento online seminár obsahuje niekoľko vzorových príkladov do praxe so správnymi vzormi zápisov i súpisov ako aj menovacích dekrétov, či príkazu na zostavenie inventarizácie pre použitie do súčasného účtovného roka.
Lektor sa bližšie venuje:
- správnosti zostavenia inventarizácie a zodpovednosti za jej vykonanie,
- príprave inventúry zásob v lete 2024,
- časovým lehotám v súčasnom roku z pohľadu zákona a praxe,
- príprave menovania členov, rotovania zamestnancov a podpisovaniu dokladov,
- vyhotoveniu príkazu na jej vykonanie v rámci jesene 2024
- častým kontrolným zisteniam z praxe, a tiež
- náležitostiam výstupov z inventarizácie.
Tiež sa bližšie budeme venovať inventarizovaniu pokladničnej hotovosti a cenín a problémom v praxi z pohľadu následných kontrol. Rovnako sa pozrieme aj na frekventované kontrolné zistenia z výstupov z kontrol z praxe lektora.
Seminár dáva účastníkom odpovede i na otázky, a to:
- Čo všetko majú obsahovať inventúrne súpisy?
- Musí byť súčasťou inventarizácie aj základná finančná kontrola?
- Aké povinnosti majú členovia inventarizačnej komisie?
- Čo všetko požaduje zákon o účtovníctve k zostavenie príkazu štatutára k realizovaniu inventarizácie?
- Musí sa účtovať inventarizačný rozdiel?
- Musíme okrem inventúrnych súpisov zostaviť aj inventarizačný zápis z každého jedného súpisu?
- Postačí vykonať inventarizáciu pokladničnej hotovosti dvakrát za rok?
Cieľová skupina: zamestnanci subjektov verejnej správy (ekonómovia, rozpočtári, účtovníci, pokladníci, členovia komisií), štátnych a verejnoprávnych fondov, obchodných spoločností verejnej správy, obcí, škôl a školských zariadení ako aj zamestnanci zriadených organizácií (rozpočtové, preddavkové a príspevkové organizácie) ako aj subjekty mimo sektora verejnej správy, štatutári a vedúci zamestnanci, prednostovia úradov a hlavní kontrolóri obcí.
BONUS navyše: okrem pracovných materiálov účastníci po seminári získajú:
- vzorové šablóny – inventúrny súpis a inventarizačný zápis, príkaz na inventarizáciu, menovania i prehlásenia hmotne zodpovedných osôb a smernicu o účtovníctve